Ξεκινούν σταδιακά τα έργα στα δύο από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ, καθώς λύνονται τα θέματα απαλλοτριώσεων, απαραίτητα για την υλοποίηση των μεγάλων έργων. Τόσο στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη όσο και στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, τα βασικά εμπόδια ήταν οι απαλλοτριώσεις ακινήτων για να αποδοθούν οι χώροι στους αναδόχους των έργων.
Σύμφωνα με το ypodomes.com, μετά από αλλεπάλληλες αναβολές στην διαδικασία εκδίκασης για τον ορισμό της τιμής των προς απαλλοτρίωση ακινήτων στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη είμαστε πλέον κοντά στην έκδοση των δικαστικών αποφάσεων που θα ανοίξουν τον δρόμο για την ολοκλήρωση τους. Για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις στο μεγαλύτερο τμήμα ενώ και οι μελέτες εφαρμογής φτάνουν στο τέλος τους.
Στο τμήμα Νέαπολη-Άγιος Νικόλαος τα πρώτα έργα έχουν ξεκινήσει και πριν από λίγες ημέρες έργα εκσκαφής και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε να προγραμματισμένες ανατινάξεις στα πλαίσια διάνοιξης του δρόμου στο 193ο-195ο χλμ επί του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Στο τμήμα αυτό σε λίγους μήνες θα δούμε να αναπτύσσονται σε όλο το μήκος των 14 χιλιομέτρων τα έργα από την ανάδοχο ΑΚΤΩΡ και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο. Παράλληλα εκτιμάται πως εντός του 2024 θα ξεκινήσουν και τα έργα στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Τα έργα περιλαμβάνουν διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα και μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει και η κυκλοφορία να διεξάγεται και τα έργα να εκτελούνται παράλληλα.
Το ίδιο μοντέλο ζήσαμε και στα έργα κατασκευής της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα αλλά και στο Πάτρα-Πύργος στα πρώτα χιλιόμετρα στο τμήμα Πάτρα-Κάτω Αχαΐα.
Αυτό που θα γίνεται είναι ανά τμήματα δρόμου περίπου 2 χιλιομέτρων και υποχρεωτικά εκατέρωθεν αυτών να υπάρχουν ελεύθερα τμήματα στον κεντρικό δρόμο και σε κάθε φάση κατασκευής. Στα άλλα θα εκτελούνται εργασίες διαπλάτυνσης. Με την ολοκλήρωση κάθε τμήματος θα προχωρούν τα έργα μέχρι την ολοκλήρωση των έργων.
Στο τμήμα του ΒΟΑΚ από την Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη με απόφαση του ΥΠΕΝ εγκρίθηκε η ΤΕΠΕΜ (τεχνική περιβαλλοντική μελέτη) των δύο εργοταξίων σε Χερσόνησο και Βραχάσι. Η έγκριση αυτή είναι απαραίτητη για τη λειτουργία των εργοταξίων και την εκκίνηση των έργων.
Το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ
Στο βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο, ο διαγωνισμός στο τεχνικό του μέρος έχει ολοκληρωθεί καθώς έχει αναδειχθεί ως προσωρινός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Οι προσφυγές των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τις παρακάμψεις έχουν μετατεθεί για τον Νοέμβριο οπότε βρισκόμαστε σε στάση αναμονής μέχρι την συζήτησης τους από το ΣτΕ.
Προ εβδομάδων ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος είχε συνάντηση με τους Δημάρχους των δύο περιοχών στα πλαίσια εύρεσης της χρυσής τομής που θα επιτρέψει την εύρεση λύσης και την συμβασιοποίηση του έργου.
Αυτό αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2025 καθώς η ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης είναι περίπλοκη διαδικασία και θα χρειαστούν κάποιοι μήνες μέχρι να πέσουν οι υπογραφές.
Το έργο έχει κόστος που εκτιμάται πως αγγίζει το 1,75 δισ. ευρώ. Χρηματοδότηση θα τραβήξει από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης. Με την ολοκλήρωση όλων των παραπάνω έργων, ο ΒΟΑΚ θα έχει μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο σε όλο το μήκος του από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Θα διαθέτει δύο λωρίδες + ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας και θα έχει ανισόπεδους κόμβους για την σύνδεση του με τις περιοχές από τις οποίες θα διέρχεται.