Προβληματίστηκα πολύ είναι η αλήθεια αν θα πρέπει να πάρω θέση σε όσα φαιδρά εμφανίζονται στα social media τις τελευταίες μέρες γύρω από τα δημοτικά μας πράγματα και κυρίως τα οικονομικά. Γιατί οι παράγοντες της δημοτικής πλεοψηφίας ξεπέρασαν τα εσκαμμένα. Ο άκρατος λαϊκισμός ευτελίζει τους θεσμούς. Και η απαξίωση των θεσμών μόνο προβλήματα δημιουργεί. Οι υπηρετούντες τους θεσμούς πρέπει πρώτον απ’ όλα να τους προστατεύουν. Το κύρος των θεσμών είναι βασικό στοιχείο της δημοκρατίας. Και δεν παραχωρείται. Αποκτιέται με τον χρόνο και την παρουσία του καθ΄ ενός μας.
Αν σιωπήσω φοβάμαι ότι θα εκληφθεί ως ανυπαρξία απάντησης. Κάτι που δεν είναι αληθές.
Το κύριο ζήτημα λοιπόν είναι η λειτουργία των θεσμών και όχι η διαφορετική πολιτική πρόταση για έργα και δράσεις των δημοτ. αρχόντων. Και σήμερα, μετά από ένα 6μηνο διοίκησης, υπάρχει πλέον σαφές δείγμα γραφής. Να τονίσω ότι όσα θα αναφερθούν παρακάτω για να στοιχειοθετήσουν την θέσης μου δεν έχουν καμία διάσταση αντιπολιτευτικής λογικής. Η αντιπολίτευση σήμερα είναι δουλειά άλλων.
Το πρώτο ζήτημα είναι ο τρόπος διοίκησης. Η λειτουργία των θεσμών ακολουθεί καθαρά λαϊκιστική λογική: έχω την πλειοψηφία, είμαι κυβερνητικός, άρα κάνω αυτό που θέλω και το βαφτίζω νόμιμο.
Παραδείγματα; Πολλά :
– Για να τοποθετηθούν ή να αφαιρεθούν πλαστικοί οριοδείκτες τις προηγούμενες περιόδους, υπήρχε εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας ή των μηχανισμών ελέγχου. Αξιολογούνταν από την επιτροπή κυκλοφορίας και τελικά αποφάσιζε το ΔΣ. Σήμερα όμως αρκεί η προεκλογική υπόσχεση και η εντολή του αρμόδιου αντιδημάρχου που αν και βαθμοφόρος της ΕΛΑΣ καταστρατηγεί κάθε στοιχειώδη αίσθηση νομιμότητας αφαιρώντας μερικούς οριοδείκτες – και μάλιστα μόνο σε επιλεγμένα σημεία – χωρίς καμιά προηγούμενη διαδικασία.
– Η τοποθέτηση των κάδων περισυλλογής απορριμμάτων είναι αρμοδιότητα/απόφαση της Δνσης Περιβάλλοντος. Υπηρεσιακό θέμα δηλαδή. Καλό είναι βέβαια να ‘’περιβάλλεται’’ και με το κύρος μιάς απόφασης του ΔΣ για να έχει πρόσθετη βαρύτητα. Είναι όμως αρμοδιότητα των υπηρεσιών. Παρ’ όλα αυτά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ανακοίνωσε – και ήδη εφάρμοσε – διάφορα νέα ‘’μέτρα’’ όπως αφαίρεση του κάδου ανακύκλωσης μπροστά στην Περιφ. Ενότητα Λασιθίου και αναζήτηση νέων θέσεων για την απομάκρυνση των κάδων πίσω από την Αγία Τριάδα. Υπάρχει άραγε εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας γι’ αυτό ή απλά υλοποιείται η προεκλογική υπόσχεση προς την σημερινή Πρόεδρο του ΔΣ με το πρόσχημα του σεβασμού της εκκλησίας ; Και αν όλοι οι ιεροί χώροι πρέπει να αντιμετωπισθούν ανάλογα δεν θα πρέπει να φύγουν οι κάδοι και από τον πλαϊνό δρόμο στον Μητροπολιτικό ναό στην Νεάπολη;
– Πεζοδρόμηση κέντρου πόλης. Πως προέκυψε αλήθεια η επιλεγείσα περιοχή πεζοδρόμησης; Υπεδείχθει από κάποια ολοκληρωμένη μελέτη ή απλά υπεδείχθει ‘’αρμοδίως’’ και ‘’ντύθηκε’’ την νομιμότητα από μια τεχνική έκθεση; Είναι δυνατόν να μιλάμε για βελτίωση κίνησης πεζών στον κεντρικό τομέα της πόλης και να μην περιλαμβάνουμε και το πέταλο του λιμανιού και η βόρεια πλευρά της λίμνης που συγκεντρώνουν τους πεζούς τις μετααπογευματινές ώρες; Ενώ ταυτόχρονα οδηγούμε πρόσθετη κυκλοφορία στην παραλιακή ζώνη της βραδυνές ώρες ακυρώνοντας και την λειτουργία πολύτιμων χώρων στάθμευσης;
Ειδικά για το θέμα αυτό και έχοντας μελετήσει διεξοδικά και την 8σέλιδη εισήγηση προς το ΔΣ αλλά και την 204 σελίδων ‘’κυκλοφοριακή μελέτη’’ που κατατέθηκε (βάζω ‘’… ‘’ γιατί ο τίτλος της είναι στην πραγματικότητα ‘’Τεχν. Έκθεση για την Ζώνη Εποχιακής-Περιοδικής Απαγόρευσης ΙΧ στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης’’ , άρα δεν υπάρχει ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη !!!) ερωτώ τα παρακάτω :
α. Οι μελετητές έχουν δύο βασικές υποδείξεις για την εφαρμογή του μέτρου – προφανώς για να σώσουν την επιστημονική τους αξιοπρέπεια. Η πρώτη είναι η παρουσία – καθημερινά – 4 αστυνομικών σε συγκεκριμένα σημεία της περιοχής παρέμβασης. Η δεύτερη είναι η αλλαγή της μηκοτομής της οδού Φιλλελήνων . Έχουμε λοιπόν διασφαλίσει εγγράφως από το Τμήμα Τροχαίας την καθημερινή διάθεση 4 αστυνομικών; Έχει συνταχθεί σχετική μελέτη και η ανάλογη δαπάνη για την υλοποίηση του έργου της Φιλελλήνων;
β. Αφού δεν υπάρχει στην τεχν. έκθεση/μελέτη (!), αναφορά για την εξυπηρέτηση της συνεχούς φορτοεκφόρτωσης καταστημάτων αλλά και υπηρεσίας Delivery , πως θα λυθεί το θέμα αυτό για την υπ’ όψιν περιοχή;
γ. Στα κυκλοφοριακά σενάρια της 204 σελίδων τεχν. έκθεση/μελέτης η κυκλοφορία στον παραλιακό προτείνεται όπως είναι σήμερα. Άρα η προεκλογική δέσμευση για κυκλοφοριακές αλλαγές εγκαταλείπεται;
δ. Ελήφθει υπ’ όψιν η άποψη/πρόταση της νέας Δνσης Μελετών του Δήμου περί εξαίρεσης του κεντρικού δρόμου από τον δακτύλιο;
– Λαϊκή αγορά . Ελήφθει ήδη απόφαση νομιμοποίησης της υφιστάμενης λαϊκής στην θέση που λειτουργεί σήμερα ενώ ο ισχύων νόμος απαγορεύει γειτνίαση των λαϊκών με νοσοκομεία, μουσεία και σχολεία. Για μια τέτοια ενέργεια υπήρξε υπόδειξη – εγγράφως – από το αρμόδιο υπουργείο ή την αρμόδια Δνση της Περιφέρειας; Ή απλά υλοποιείται η προεκλογική υπόσχεση σε πολιτικούς και παραγωγούς/εμπόρους της λαϊκής – που αυτό ζητούσαν εξ αρχής – και το δικό μας ‘’σύστημα’’ θα το περάσει;
Παραδείγματα και άλλα, πολλά.
Δεν υπήρξα ποτέ τυπολάτρης, και είναι γνωστό αυτό. Αλλά εδώ πρόκειται για παντελή ακύρωση του διοικητικού μηχανισμού του Δήμου και της τυπικής – έστω – νομιμότητας και επιβολή απόψεων των αιρετών με ένα τρόπο απολυταρχικό.
Η δεύτερη επισήμανση έχει να κάνει με την ολοκλήρωση έργων και δράσεων για τις οποίες υπήρχε η αίσθηση ότι δεν υπήρχε διαφορετική πρόταση στις σχεδιασθείσες δράσεις και έργα από την σημερινή δημοτική αρχή. Αυτή η αίσθηση δημιουργήθηκε αφού δεν αναφέρθηκε τίποτα σχετικό προεκλογικά . Και πέφτουμε από την μία έκπληξη στην άλλη .
Συγκεκριμένα :
– Διεκδίκηση τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Φαίνεται ότι η γραμμή για το θέμα αυτό είναι πλέον – κάτω από την έωλη δικαιολογία περί ανυπαρξίας κατάλληλων υποδομών – δεν διεκδικούμε τίποτα για να μην ζορίζουμε τους δικούς μας κυβερνόντες. Για το θέμα αυτό έχω ξαναασχοληθεί σε προηγούμενο δημοσίευμα/ανάρτηση.
– Σχολική στέγη . Γίνεται στροφή στα φτηνά μέσα απόκτησης σχολικής στέγης (προκάτ ελαφράς ή βαριάς κατασκευής). Δεν διεκδικούμε πλέον σύγχρονα σχολεία αλλά φτηνά σχολεία. Υπάρχει και γι’ αυτό σχετική απόφαση του ΔΣ;
– Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Είχαν ληφθεί αποφάσεις για παραχώρηση του Ειρηνοδικείου για Κέντρο Μεσογειακού Πολιτισμού και Τμήμα εργαστηρίων Δια Βίου Μάθησης. Ελήφθει νέα απόφαση απόν το ΔΣ που να ακυρώνει τις προηγούμενες; Τι γίνεται με τα Summer School; Εξακολουθούμε να τα στηρίζουμε;
– Λειτουργεία ΔΣ. Εφαρμόζεται ο κανονισμός λειτουργίας του ΔΣ και μάλιστα με χρονόμετρο, για τον χρόνο ομιλίας !!! Αλήθεια ο πρώην αντιπρόεδρος του ΔΣ και σημερινός αντιδήμαρχος κ. Ν. Καμινογιαννάκης ξέχασε την πρακτική της ομάδας τους την προηγουμενη περίοδο; Η αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Μ. Γάλλου; Ούτε αυτή θυμάται;
Η δημοκρατία και η διαχείριση της δεδομένης πλειοψηφίας είναι τρόπος ζωής και απαιτεί πολιτική ωριμότητα και όχι λόγια του αέρα.
– Δίκτυο Αποσελέμη. Χρειάστηκαν 10 χρόνια πίεσης από την προηγούμενη δημοτ. αρχή για να διασφαλισθεί ς η χρηματοδότηση του δικτύου ύδρευσης της παραλιακής ζώνης από τον Αποσελέμη με 25 εκ. που σε συνεννόηση με την Περιφέρεια Κρήτης και το αρμόδιο Υπουργείο δόθηκαν στον ΟΑΚ λόγω της εμπειρίας και της δυνατότητας υλοποίησης του έργου . Ο Δήμαρχος όμως σήμερα δηλώνει ότι δεν είναι δημοτικό έργο και επομένως η υλοποίηση του και η συνέχιση της δέσμευσης του σχετικού κονδυλίου είναι ‘’άλλων παπάδων ευαγγέλιο’’ και όχι της δημοτικής αρχής.
Άφησα για το τέλος τα οικονομικά και τα μαύρα μπλουζάκια.
Δυστυχώς, χάθηκε και το τελευταίο ίχνος σοβαρότητας. Πολύ νωρίς. Η διακωμώδηση των πάντων είναι έλλειψη δημοκρατίας (πάλι).
Αποδεικνύεται ότι κάναμε μεγάλο λάθος που ψηφίσαμε πέρυσι – λίγο μετά τις εκλογές – προϋπολογισμό δήμου για το 2024. Θέλαμε να βοηθηθεί η νέα δημοτική αρχή και να έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει άμεσα. Ο προϋπολογισμός αυτός λοιπόν – όπως ειπώθηκε ξεκάθαρα στην συνεδρίαση του ΔΣ – θα ήταν περίπου ‘’εικονικός’’ αφού για πρώτη φορά θα ενσωμάτωνε τους προϋπολογισμούς των καταργούμενων νομικών προσώπων και οι οδηγίες του ΥΠ.ΕΣ. προς τις υπηρεσίες δεν ήταν απολύτως σαφείς. Η σημερινή δημοτ. αρχή είχε εξ άλλου την δυνατότητα, στην 1η υποχρεωτική τροποποίηση του προϋπολογισμού που γίνεται τον Μάρτιο, να τροποποιήσει έργα και δράσεις που αναφέρονταν στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό αλλά να κάνει και ανακατανομή πόρων ανά έργο ώστε πλέον να διαμορφωθεί τοπίο σύμφωνα με σχεδιασμό της.
Αν λοιπόν οι εργολάβοι και οι προμηθευτές δεν κατέθεσαν εγκαίρως τις οικονομικές τους απαιτήσεις τιμολογημένες (δηλ. είτε εντός του 2023 ώστε να ενταχθούν στις απαιτήσεις παρελθόντων ετών είτε μέχρι τον Μάρτιο φέτος) φταίνε πάλι οι προηγούμενοι ; Είχαμε τέτοια ισχύ που τους πείσαμε να μην πληρωθούν το 2023 αλλά το 2024 σχεδόν ένα χρόνο μετά;
Αλλά ταυτόχρονα η ύπαρξη τιμολογίων προς πληρωμή δεν σημαίνει παραγωγή έργου;
Γνωρίζω πολύ καλά ότι η νέα δημοτική αρχή ήθελε να κάνει διαχειριστικό έλεγχο πριν αναλάβει αλλά δεν το έκανε. Γιατί ; Ποιος την εμπόδισε; Δεν το έκανε απλά για να να λέει τώρα διάφορα αστήρικτα.
Είναι σαφής η κατεύθυνση να μην συνεχιστεί ότι βρίσκεται σε εξέλιξη και ας χαθούν οι δεσμευμένες πιστώσεις. Αρκεί να μην ακουστεί ότι αυτό που γίνεται σήμερα στηρίζεται σ’ αυτό που άφησε η προηγούμενη δημοτ. αρχή .
Η διολίσθηση προς τον άκρατο λαϊκισμό και τον ευτελισμό των πραγμάτων που παρέλαβαν σε συνδυασμό με τον αυταρχισμό της πλειοψηφίας είναι εις βάρος του τόπου και κυρίως του κύρους των θεσμών.
Λυπάμαι ειλικρινά για την εξέλιξη αυτή . Η άγνοια δεν είναι προς θάνατον. Το μεγάλο ζήτημα είναι η αδιαφορία για να μάθεις και η διακοπή της συνέχειας των διοικήσεων.
Απαιτείται όμως πολιτική γενναιότητα να αναγνωρίσεις το έργο του προηγούμενου. Που σήμερα λείπει από την πολιτική σκηνή της χώρας, συνολικά. Πόσο μάλλον τοπικά.
Αντώνης Εμμ. Ζερβός
Πρ. Δήμαρχος Αγ. Νικολάου