Δεν θα ξεπερνά το 55% της πληρότητας ο μέγιστος αριθμός επιβατών στα συμβατικά πλοία, όπως προβλέπει το σχέδιο για τη λειτουργία της ακτοπλοΐας, μετά τη σταδιακή άρση των μέτρων κατά του κορονοϊού.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου επεξεργάζονται ήδη τα νέα πρωτόκολλα μετακίνησης επιβατών στην ακτοπλοΐα. Tηλεδιάσκεψη με στελέχη του ΕΟΔΥ και εκπρόσωπους των ακτοπλόων είχαν την Πέμπτη στελέχη του υπουργείου, προκειμένου να διατυπωθούν οι λεπτομέρειες του σχεδίου.
«Αυτό που έχω να πω είναι ότι το πρωτόκολλα μεταφοράς επιβατών για λόγους ασφάλειας δεν μπορεί να είναι όπως ήταν πριν. Έχουμε καταλήξει να είναι περίπου στο 50%, ενώ στις καμπίνες για παράδειγμα θα μπορεί να φιλοξενείται ένα μόνο άτομο εκτός αν πρόκειται για οικογένειες», δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης. Πρόσθεσε ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά και οι επιβάτες πρέπει να λαμβάνουν όλα τα μέτρα ασφαλείας προστασίας και υγιεινής, ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες ανάγκες για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
«Στο πρώτο στάδιο αντιμετωπίσαμε με επιτυχία το θέμα της πανδημίας και της διαφύλαξης της υγείας των πολιτών και πάμε στο δεύτερο στάδιο να ισορροπήσουμε αυτό μεταξύ της οικονομίας και της διασφάλισης της υγείας των πολιτών και πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Αναφερόμενος στα μέτρα ενίσχυσης της ακτοπλοΐας, σημείωσε ότι το υπουργείο, για να εξασφαλίσει τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, θέσπισε τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας σε 34 γραμμές σε όλη την Ελλάδα και ήδη έχουν συναφθεί συμβάσεις με 32 πλοιοκτήτριες εταιρείες ύψους 2,5 εκατ. ευρώ.
Ο Γ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι συνολικά για τη στήριξη της ακτοπλοΐας εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση 15 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ δόθηκε η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας να λαμβάνουν προκαταβολή ίση με το 50% των μισθωμάτων, που αναλογούν σε δρομολόγια που εκτελέστηκαν από τον Φεβρουάριο έως και τον Απρίλιο. Εξήγησε ότι η οικονομική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών εταιρειών δεν ήταν μία εύκολη οικονομική εξίσωση, καθώς χρειάστηκε η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με συγκεκριμένη κοστολογημένη πρόταση, προκειμένου να μην θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση.
Παράλληλα, επισήμανε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας δεν περιορίζεται μόνο στην ενίσχυση μέσω εθνικών πόρων, αλλά επεξεργάζεται και κοστολογημένη πρόταση με το υπουργείο Οικονομικών με σχετικό αίτημα προς την Ε.Ε. μέσα στο Μάιο για τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων για την ακτοπλοΐα, με βάση το άρθρο 107 της συνθήκης της Ε.Ε. που αναφέρεται σε αποζημιώσεις εταιρειών. Σημείωσε ότι η ακτοπλοΐα είναι ένας κλάδος που επιτελεί εθνικό έργο, αφού διασφαλίζει τη συνέχεια της ηπειρωτικής Ελλάδας με τη νησιωτική Ελλάδα.
Για τη λειτουργία των ταχυπλόων, ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγιά τους και αν όλα κυλήσουν ομαλά με τον τουρισμό πιθανότητα μέσα στον Ιούλιο να μπουν σε κάποιες γραμμές. Διευκρίνισε ότι στην περίπτωση που δρομολογηθούν όλα τα πλοία, και συμβατικά και ταχύπλοα, η έννοια της επιδότησης παύει να ισχύει. Πρόσθεσε ότι η έννοια της επιδότησης και της ενίσχυσης ισχύει στη λογική να εξασφαλίσουμε τη μικρότερη δυνατή επικοινωνία με τη νησιωτική Ελλάδα.
Τα αιτήματα των ακτοπλόων
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ακτοπλόοι ζήτησαν η εφαρμογή του πρωτοκόλλου μεταφοράς επιβατών που προτείνεται και που θα φθάνει το 50% μέχρι και το 55% κατά περίπτωση να ισχύσει μέχρι τις 15 Ιουνίου και από εκεί και πέρα να υπάρξει εκ νέου επανεξέταση του θέματος με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα των υπηρεσιών υγείας.
Οι εκπρόσωποι των ακτοοπλόων έχουν προτείνει και υποχρεωτική χρήση μάσκας για επιβάτες και πληρώματα.
Η εκπαίδευση των πληρωμάτων στα πλοία για την αντιμετώπιση πιθανού κρούσματος Covid-19 σε επιβάτη έχει ήδη ολοκληρωθεί, ενώ τα πλοία απολυμαίνονται καθημερινά, μετά το πέρας των δρομολογίων.
Πηγές: ΕΡΤ, ΑΠΕ – ΜΠΕ