Ομιλία Κ. Σπυριδάκη για τη Σύμβαση του ΒΟΑΚ: «Η Κρήτη πρέπει να έχει τέσσερις νομούς – όχι τρεις νομούς και μια εκκρεμότητα»

Με αιχμηρή και τεκμηριωμένη παρέμβαση στην Ολομέλεια της Βουλής, η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ και Τομεάρχης Τουρισμού, Κατερίνα Σπυριδάκη, στηλίτευσε τη διαδικασία και το περιεχόμενο της Κύρωσης της Σύμβασης για τον ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, τονίζοντας ότι:

«Αν έπρεπε να συνοψίσουμε τη στάση της Κυβέρνησης απέναντι στην Κρήτη και στον Βόρειο Οδικό Άξονα σε μια φράση, θα ήταν: υπογραφή τώρα, κορδέλα μετά, διάλογος ποτέ.»

Στη συνέχεια, η κα Σπυριδάκη κατήγγειλε την απουσία διαβούλευσης και τη συστηματική αγνόηση των φορέων της Κρήτης:

«Οι φορείς της Κρήτης κατέθεσαν με καθαρή φωνή τις ενστάσεις τους για μια σύμβαση 318 σελίδων που παρουσιάστηκε αφού είχε ήδη υπογραφεί, χωρίς καμία δυνατότητα παρέμβασης. Το ΤΕΕ δήλωσε ξεκάθαρα ότι “αν είχαμε λάβει εγκαίρως τη σύμβαση, θα είχαμε υποβάλει τεχνικές βελτιώσεις.”»

Η Βουλευτής Λασιθίου έπειτα ανέδειξε την παντελή απουσία του κράτους από την εποπτεία του έργου, παρότι το έργο συγχρηματοδοτείται από το Δημόσιο:

«Πώς ακριβώς το δημόσιο, που βάζει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και που καταβάλλει τα σκιώδη διόδια μέσα από τα λεφτά των φορολογούμενων, δεν έχει κανένα λόγο στη διαχείριση και κανένα εργαλείο ουσιαστικής εποπτείας; Ποιοι τα σκέφτονται αυτά και ποιοι τα υπογράφουν; Ποιος θα ελέγχει το έργο στην πορεία; Όχι το δημόσιο, όχι δημόσιος

μηχανισμός, αλλά ένας ανεξάρτητος μηχανικός που πληρώνεται από τον παραχωρησιούχο. Πόσο πιο ξεκάθαρη μπορεί να γίνει απουσία του κράτους; Πόσο πιο προβληματικό μπορεί να γίνει το μοντέλο εποπτείας σε ένα έργο τεράστιας σημασίας και μεγέθους;»

Παράλληλα, αναφέρθηκε στα οικονομικά στοιχεία και τα τεχνικά παραρτήματα που δόθηκαν «λίγες ώρες πριν τη συνεδρίαση της Ολομέλειας», καταγγέλλοντας:

«Το διανοείστε αυτό; Λίγες ώρες πριν. Η απόλυτη ασυδοσία της εξουσίας! Η διαφάνεια δεν είναι πολυτέλεια. Είναι υποχρέωση, θεσμική αξιοπιστία και σεβασμός στον φορολογούμενο.»

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στα «διόδια εξοικείωσης», που προβλέπει η Σύμβαση ακόμη και κατά την περίοδο μελετών:

«Θα πληρώνουμε όχι επειδή χρησιμοποιούμε έναν δρόμο, αλλά για να εξοικειωθούμε με την ιδέα της πληρωμής. Δηλαδή δεν θα έχουμε δρόμο, αλλά θα έχουμε διόδια. Θα γίνουμε viral για τους τουρίστες που θα πληρώνουν εικονικά χιλιόμετρα. Ίσως, όμως, έτσι να αυξήσουμε τον τουρισμό γιατί μπορεί όντως μετά από δέκα χρόνια ένας επισκέπτης να έρθει για να δει τι πλήρωσε.»

Η Βουλευτής του Λασιθίου δεν παρέλειψε να τονίσει ότι η Σύμβαση παραβλέπει τη νησιωτικότητα της Κρήτης, ενώ η σχετική ευρωπαϊκή Oδηγία (2011/76) επιτρέπει την εξαίρεση από τέλη:

«Σας ρωτώ: Η Κρήτη είναι νησί ή όχι; Όταν πρόκειται για χρηματοδοτήσεις ή μειωμένα κόστη μεταφοράς, ξεχνάτε τη νησιωτικότητα.»

Αναφερόμενη, στη συνέχεια, στο τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία, το οποίο ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Ταχιάος, το χαρακτήρισε «εκκρεμότητα» κατά την 3η Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου δήλωσε:

«Σαφέστατα και θέλουμε τον ΒΟΑΚ. Τον στηρίζουμε, τον διεκδικούμε, τον απαιτούμε εδώ και χρόνια. Γιατί γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα και ειδικά εμείς που μένουμε στην Κρήτη και τον χρησιμοποιούμε καθημερινά, τι σημαίνει ένας σύγχρονος, ασφαλής και ενιαίος αυτοκινητόδρομος τον οποίο έχουμε πληρώσει με αίμα. Είναι έργο ζωής. Είναι έργο που ενώνει το νησί, που σώζει ζωές, που δίνει προοπτική. Δεν μπορούμε, όμως, να δεχτούμε να γίνεται και με λάθος τρόπο.»

Επιπρόσθετα, κατέθεσε στα Πρακτικά δημόσιες δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού από το 2018 έως το 2025 για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ έως τη Σητεία, επισημαίνοντας όμως το ατόπημα του Υφυπουργού Υποδομών, κ. Ταχιάου, κατά την τελευταία του επίσκεψη:

«Κι όμως, στις 12 Απριλίου 2025, ο Υφυπουργός Υποδομών δήλωσε: “ Δεν υπάρχουν χρήματα για το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Σητεία, πρώτα πρέπει να νοικοκυρευτούν τα έργα, οι απαιτήσεις πολλές φορές είναι περισσότερες από τις ανάγκες ” […] Και σήμερα έχουμε μόνο υποσχέσεις και μελέτες. Το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Παχιά Άμμος θα μπορούσε να προκηρυχθεί αύριο το πρωί, αλλά δεν προκηρύσσεται γιατί δεν υπάρχει πολιτική βούληση.»

Ολοκληρώνοντας την ομιλία της, η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη, παρουσίασε την πλήρη εικόνα των δομικών ελλείψεων της Ανατολικής Κρήτης:

«Όμως, τι βιώνει ο Λασιθιώτης καθημερινά; Υποδομές υγείας που παραπαίουν, δημόσιες υπηρεσίες που υποβαθμίζονται ή κλείνουν, έργα υδροληψίας που σέρνονται εγκληματικά αργά, μια Σητεία λεηλατημένη από ανεμογεννήτριες, χωρίς κανένα αντιστάθμισμα, μια Ιεράπετρα που συμβάλλει στο ΑΕΠ της χώρας με τόνους κηπευτικών κάθε μέρα, έναν ΒΟΑΚ που δεν φτάνει ποτέ, ένα Νότιο Οδικό Άξονα που δεν υπάρχει καν στον σχεδιασμό και μια προαίρεση Παλαιάς Εθνικής Οδού να μένει στα λόγια.»

Και κατέληξε σε ένα καθαρό, πολιτικό, ηθικό και δίκαιο αίτημα:

«Ο ΒΟΑΚ πρέπει να φτάσει μέχρι τη Σητεία, όχι αποσπασματικά, όχι φωτογραφικά, όχι επικοινωνιακά. Πρέπει να φτάσει ως αίτημα πραγματικής δικαιοσύνης, ασφάλειας και αξιοπρέπειας. Και η Κρήτη πρέπει να έχει τέσσερις νομούς – όχι τρεις νομούς και μια εκκρεμότητα.» Δείτε την Ομιλία ΕΔΩ.

Σχετικές δημοσιεύσεις

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com