Η παραπομπή του εν λόγω λιμενικού αφορά ουσιαστικά στη μη τήρηση υπουργικής απόφασης που προβλέπει ότι κατά τον κατάπλου ή τον απόπλου θα πρέπει να παρίστανται λιμενικοί τόσο για τη διασφάλιση της αρτιότητας του κατάπλου του πλοίου όσο και για τη διασφάλιση της αρτιότητας του απόπλου του πλοίου.

Μάλιστα ως προς τον απόπλου του πλοίου η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι δύο τουλάχιστον λιμενοφυλάκες-σκοποί θα πρέπει να βρίσκονται δύο ώρες πριν την αναχώρηση του πλοίου.

Αν το πλοίο δηλαδή φεύγει στις 9 το βράδυ, τουλάχιστον από τις 7 το απόγευμα δύο λιμενικοί θα πρέπει να βρίσκονται στις θέσεις που ορίζονται για τη διασφάλιση της ασφαλούς επιβίβασης των επιβατών αλλά και για την αρτιότητα της διαδικασίας του απόπλου μέχρι και την απομάκρυνση του πλοίου από τον προβλήτα τουλάχιστον σε απόσταση ίση με το μήκος του πλοίου που αναχωρεί.

Η πτυχή αυτή έγινε γνωστή στη διάρκεια της κύριας δίκης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Πειραιά για το θάνατο του Αντώνη, με κατηγορούμενους τον πλοίαρχο, τον ύπαρχο, τον υποπλοίαρχο και τον ναύκληρο. Στην συνεδρίαση της Πέμπτης η πλευρά της  υπεράσπισης  ζήτησε επισταμένως να κληθούν να καταθέσουν οι δύο λιμενικοί  που το μοιραίο βράδυ είχαν οριστεί να είναι παρόντες κατά τη διαδικασία του απόπλου του Blue Horizon.

«Όλο αυτό προέκυψε επειδή η υπεράσπιση ζήτησε επισταμένως να εξεταστεί στο δικαστήριο ως μάρτυρας ο εν λόγω λιμενικός μαζί με τον προϊστάμενο του και το αρνήθηκε η εισαγγελέας της έδρας με το σκεπτικό της παραπομπής. Εμείς είχαμε κάνει αίτηση να μας παραδοθεί το ενδεχόμενο κλητήριο θέσπισμα, όμως κατά τον χρόνο αίτησης δεν είχε εκδοθεί, και ήρθε η εισαγγελέας της έδρας και προσκόμισε το κλητήριο θέσπισμα προκειμένου να μας καταστρέψει το αίτημα της αυτοπρόσωπης παρουσίας των μαρτύρων» ανέφερε στο Cretalive.gr ο συνήγορος υπεράσπισης του κατηγορούμενου πλοιάρχου, κ. Γιώργος Κοκοσάλης. Ο ίδιος, όπως είπε, εστίασε ενώπιον του δικαστηρίου στο γεγονός ότι  ο εντολέας του δικάζεται για δόλο επειδή αναχώρησε με ανοιχτό τον καταπέλτη, ως μια γενικευμένη ναυτιλιακή πρακτική μέχρι και το συμβάν του Αντώνη, σε αντιδιαστολή με την  παραπομπή από αμέλεια του λιμενικού, ο οποίος είχε οριστεί να βρίσκεται στη διαδικασία απόπλου του πλοίου, με βάση την επίμαχη υπουργική απόφαση. «Δεν υπήρχε κανένας δόλος. Δεν ήταν αυτοκτονικός ο πλοίαρχος μετά από τόσους κόπους και βάσανα και θυσίες και ξενύχτια, να σηκωθεί από το κρεβάτι του και να πει: σήμερα θα κάνω τα πάντα για να πνιγεί ένας νέος άνθρωπος».

Τι αναφέρεται στο κλητήριο θέσπισμα

Στον λιμενικό αποδίδεται μεταξύ άλλων ότι ενώ είχε οριστεί από τον διοικητή του Α’ Λ.Τ. Πειραιά, με τον πίνακα Εξωτερικών Υπηρεσιών, να εκτελέσει από ώρα 14.00 μέχρι ώρα 22.00, εξωτερική υπηρεσία σκοπού λιμένος και τροχονόμου στο Λιμένα Πειραιά, στο πλαίσιο της οποίας όφειλε να βρίσκεται στον τομέα της Πύλης Ε3 του λιμένα Πειραιά (από όπου απέπλευσε περί ώρας 21.15 το πλοίο Blue Horizon) από ώρα 19.00 μέχρι ώρα 22.00 (άλλως μέχρι την ολοκλήρωση του απόπλου του ανωτέρω πλοίου), στο πλαίσιο, δε, των καθηκόντων του, όφειλε να παρευρίσκεται αδιαλείπτως, κατά το προαναφερθέν χρονικό διάστημα, στον ανωτέρω τομέα ευθύνης του, να επαγρυπνεί για κάθε θέμα αστυνομικής φύσεως και να μεριμνά, ιδίως κατά τους καταπόπλους των πλοίων, κατά την πρόσδεση και λύση αυτών, για την ασφάλεια και την ελεύθερη κυκλοφορία του κοινού στις αποβάθρες, να ρυθμίζει την κίνηση από και προς τα οχηματαγωγά πλοία και ειδικότερα την κίνηση οχημάτων και πεζών και την ασφαλή επιβίβαση των τελευταίων, αυτός απουσίαζε από τον τομέα ευθύνης του (Πύλη Ε3), χωρίς νόμιμη αιτία και δεν επιτηρούσε αυτόν, κατά τη διαδικασία του απόπλου του ανωτέρου πλοίου, ώστε ιδίως ευρισκόμενος πλησίον του καταπέλτη με τεταμένη την προσοχή του στις κινήσεις του πλοίου και των ανθρώπων που βρίσκονταν στην αποβάθρα, να προλάβει ή να αποτρέψει πιθανούς κινδύνους, κατά την επιβίβαση των επιβατών και να μεριμνήσει για την εν γένει ασφαλή διεξαγωγή του απόπλου. Λόγω δε της έλλειψης περίσκεψης, επιμέλειας και προσοχής την οποία όφειλε από τις περιστάσεις και μπορούσε να καταβάλει ως μέσος συνετός υπαξιωματικός του Λ.Σ. αλλά και μπορούσε να επιδείξει σε σχέση με τις προσωπικές του ικανότητες, γνώσεις και εμπειρία που είχε αποκτήσει, δεν προέβλεψε ότι από την παράλειψη εκτέλεσης των οφειλόμενων υπηρεσιακών του καθηκόντων, μπορούσε να διαταραχθεί η ασφαλής συγκοινωνία του ανωτέρω πλοίου, κατά τρόπο που να μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε άνθρωπο. Ο εν λόγω κίνδυνος πράγματι προέκυψε, καθόσον, ενώ το ανωτέρω πλοίο απέπλεε και απομακρυνόταν από την αποβάθρα, ο Αντώνης Καργιώτης επιχείρησε να επιβιβασθεί σε αυτό από τον ανοιχτό καταπέλτη φόρτωσης των οχημάτων (μέλη δε του πληρώματος του εν λόγω πλοίου τον απώθησαν βίαια και λόγω της βίαιης ώθησης έπεσε στη θάλασσα και επήλθε ο θάνατος του λόγω πνιγμού).

Η δίκη συνεχίζεται την Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου, με την εξέταση μαρτύρων υπεράσπισης. Εκτιμάται ότι την Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου, είναι πιθανόν να ξεκινήσουν οι απολογίες των κατηγορουμένων. Στις 5 Μαρτίου εκπνέει το 18μηνο της προφυλάκισης των δύο, πλοίαρχου-ύπαρχου, και έτσι θεωρείται βέβαιο ότι η απόφαση θα εκδοθεί νωρίτερα, στα τέλη Φεβρουαρίου.