- Για μια ακόμα χρονιά έμειναν εκτός βρεφονηπιακών περίπου 50 βρέφη και 10 νήπια.
- Η κατάσταση μετά και την αποτυχία από πλευράς Δήμου, έγκαιρης υποβολής για χρηματοδότηση ενός εξαιρετικού Βρεφονηπιακού σταθμού στον όμορο με το θεραπευτήριο οικόπεδο, μοιάζει σαν μη αναστρέψιμη. Όμως εμείς είχαμε προσπαθήσει από πέρσι και βλέποντας το αδιέξοδο, να φτιαχτούν 3 περιφερειακοί βρεφονηπιακοί σταθμοί σε Ελούντα, Καλό Χωριό και Σίσι. Μάλιστα περάσαμε αυτές τις προτάσεις στο νέο κανονισμό λειτουργίας του ΟΚΥΔΑΝ. Δυστυχώς βλέπουμε μόνο μια… κινητικότητα για αναζήτηση χώρου για σταθμό στην Ελούντα, που κι αυτή μέχρι στιγμής κολλάει στις γραφειοκρατικές λεπτομέρειες. Οι 3 αυτοί σταθμοί θα μπορούσαν να απορροφήσουν τα παιδιά αυτών των 3 περιοχών που αναπτύσσονται έντονα πληθυσμιακά και άρα να αποσυμφορήσουν τον βρεφονηπιακό της Αμμούδας, μειώνοντας και το κόστος μετακίνησης βρεφών και νηπίων από τις οικογένειες αυτών των Δημοτικών Διαμερισμάτων
- Σε μια περιοχή σαν τη δική μας με 2500 ξενοδοχοϋπαλλήλους, δεν μπορούν ακόμα να λειτουργήσουν τα ΚΔΑΠ (Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών). Μια δομή εντελώς απαραίτητη ειδικά τους θερινούς μήνες που οι οικογένειες δουλεύουν ακατάπαυστα. Η διαδικασία εγκρίσεων-διευθετήσεων σε υπάρχον κτίριο καθυστερεί απαράδεκτα.
- Το θεσμοθετημένο από χρόνια 7ο Νηπιαγωγείο, επιτέλους θα λειτουργήσει από φέτος. Θα γίνει προσωρινή στέγασή του στο κτιριακό συγκρότημα του 4ου Δημοτικού και θα μεταφερθεί στο πρόσφατα ενοικιασμένο-μεταρρυθμισμένο κτίριο, όταν τελειώσουν πάλι κάποια γραφειοκρατικά κολλήματα
- Το πολύπαθο 5ο Δημοτικό που στεγάζεται σε λυόμενες αίθουσες, για άλλη μια χρονιά αρκέστηκε στις υποσχέσεις. Υποτίθεται ότι φέτος θα είχε γίνει η σύνδεσή του με τον όμορο χώρο μπάσκετ, που αυτή τη στιγμή είναι ανενεργός και ερημώνει. Θα μπορούσε επίσης να είχε γίνει υπόστεγο ώστε τα παιδιά στη Γυμναστική ή στο διάλλειμά τους να μην βρίσκονται υπό τον ήλιο ή την βροχή σε ένα πλημμυρισμένο προαύλιο. Μόνιμη δικαιολογία τα ζητήματα νομιμότητας του κτιρίου. Η Ένωση μαζί με τον σύλλογο γονέων θα δώσει την λύση, αλλά πάλι από λεφτά που θα συγκεντρωθούν μεταξύ μας από συνδρομές και εκδηλώσεις. Κάπως έτσι, και με το χέρι βαθειά στη τσέπη των γονιών, λειτουργούν υποτυπωδώς τα πράγματα εν έτη οικονομικής κρίσης. Πράγμα που κάποιοι ξεχνάνε να το αναφέρουν στους αγιασμούς.
- Δυστυχώς καμία εξέλιξη δεν υπάρχει ούτε με το Δημοτικό Σχολείο Σισίου παρά τις περσινές υποσχέσεις από Δήμο και Περιφέρεια. Ο φάκελος βρίσκεται ανενεργός σε κάποιο συρτάρι και καμία ενέργεια δεν έχει γίνει, παρόλη τη κινητοποίηση των γονέων όταν πέρσι μπήκαν νερά και έπεσε μέρος της ψευδοροφής του παλιού σχολείου.
- Η Δημοτική αρχή δεσμεύτηκε ότι θα αναζητήσει οικόπεδα στη περιοχή του Σταυρού για τη δημιουργία ενός σύγχρονου Δημοτικού που θα μπορούσε να στεγάσει και το ΕΕΕΚ (Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης), το οποίο χρειάζεται χώρους ειδικά διαμορφωμένους για παιδιά με ειδικές ανάγκες και χώρους πρασίνου και εργαστηρίων. Σήμερα το ΕΕΕΚ συνεχίζει να φιλοξενείται σε μη κατάλληλο χώρο, στο ασφυκτικά γεμάτο συγκρότημα Ξηροκάμπου. Και όμως τόσο τα οικόπεδα υπάρχουν, όσο και η διάθεση των ιδιοκτητών να τα πουλήσουν στο Δήμο σε τιμές αντικειμενικών αξιών, όπως διαπιστώσαμε από μια έρευνα που έκανε η Ένωση Γονέων. Τα συμπεράσματα δικά σας.
- Το Δημοτικό σχολείο Καλού Χωριού δεν διαθέτει αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ούτε αίθουσα ολοήμερου, ούτε αίθουσα εργαστηρίων, ούτε αίθουσα φυσικής αγωγής ή κάποιο άλλο λειτουργικό χώρο. Το δε Νηπιαγωγείο στεγάζεται σε προκάτ αίθουσες, είναι γεμάτο ρωγμές και για αποθήκη χρησιμοποιείται το γραφειάκι του Διευθυντή. Την ίδια στιγμή υπάρχει ο όμορος χώρος του ελαιουργείου που παραμένει ανενεργός, καθώς και μια μελέτη επέκτασης της κτιριακής του υποδομής του σχολείου. Ο Δήμος δεν γνώριζε καν την ύπαρξη αυτής της μελέτη που ανακάλυψε η Ένωση στις αποθήκες της Περιφερειακής Ενότητας. Τα συμπεράσματα και πάλι δικά σας.
- Το Δημοτικό-Νηπιαγωγείο Ελούντας καλύπτει τη περιοχή με την μεγαλύτερη πληθυσμιακή αύξηση στο Νομό Λασιθίου. Είναι μεγάλη ανάγκη να χτιστούν νέες αίθουσες στο παρακείμενο Δημοτικό οικόπεδο, ώστε να πάμε σε λειτουργία 12θέσιου Δημοτικού σχολείου (από 9θέσιο) το συντομότερο δυνατόν. Μελέτη επέκτασης υπάρχει και για αυτό το σχολείο, την οποία βρήκαμε… επίσης στις αποθήκες της Περιφερειακής Ενότητας. Δεν μιλάμε βέβαια για ολοκληρωμένες μελέτες, αφού άλλωστε χρειάζεται η επικαιροποίησή τους με βάση τις σύγχρονες προδιαγραφές κατασκευής σχολικών κτιρίων. Όμως μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν εργαλείο για την απαραίτητη αρχική σχεδίαση εξοικονομώντας χρόνο στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Μια υπηρεσία που κάνει εξαιρετική δουλειά με ελάχιστο προσωπικό και η οποία παρεμπιπτόντως χρειάζεται άμεσα ενίσχυση, αν θέλουμε να προλαβαίνουμε τις ημερομηνίες παράδοσης μελετών και να μην χάνουμε την μια ευκαιρία χρηματοδότησης μετά την άλλη.
- Η παλαιά πτέρυγα του 1ου Δημοτικού και η πτέρυγα του 1ου Γυμνασίου που κατασκευάστηκε στις αρχές του ’80 (με αντισεισμικό κανονισμό του ΄59), απαιτούν άμεση συντήρηση διαβρωμένων οπλισμών και ενανθρακωμένων σκυροδεμάτων στο σύνολο του φέροντος οργανισμού των κτιρίων. Θεωρούμε απαραίτητο ένα γενικευμένο πρόγραμμα αντισεισμικού ελέγχου από την Περιφέρεια Κρήτης με προτεραιότητα στα παλαιότερα σχολικά κτίρια.
- Για το συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Νεάπολης έχει προγραμματιστεί μελέτη για την ανακατασκευή των κτιρίων που είναι σε απαράδεκτη κατάσταση. Έχει προϋπολογιστεί ένα συνολικό κόστος 2,4 εκατομμυρίων ευρώ και έχει βρεθεί χρηματοδοτικό εργαλείο από την Περιφέρεια, μέσω του πλαισίου ενεργειακής αναβάθμισης σχολικών κτιρίων με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ. Όμως, όσο περιμένουμε από την Περιφέρεια Κρήτης τη χρηματοδότηση (την οποία υποσχέθηκε ο Περιφερειάρχης στην συνάντηση με την Ομοσπονδία Γονέων Κρήτης παρουσία του προέδρου μας Βασίλη Χατζηδάκη και του υπευθύνου του γραφείου τύπου της Περιφέρειας, συμπολίτη μας Μιχάλη Ατσαλάκη), ο Δήμος πρέπει άμεσα να συζητήσει με τους αρμόδιους φορείς τις δυνατότητες προσωρινής μεταστέγασης των παιδιών. Και αυτό, όχι μόνο γιατί πρέπει να έχει λόγο η εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και γιατί πρέπει να ληφθούν άμεσα πρόνοιες για τη διαμόρφωση των χώρων μεταστέγασης, πρόνοιες για πιθανή διαφοροποίηση του ωραρίου λειτουργίας των δύο σχολείων αλλά και πρόνοια για τη μεταφορά των μαθητών αν τελικά μεταστεγαστούν προσωρινά στο χώρο των ΕΠΑΛ. Η συζήτηση αυτή λοιπόν έχει καθυστερήσει και πρέπει να ανοίξει άμεσα.
- Το μεγαλύτερο πρόβλημα υποδομών στο τόπο μας, αποτελεί η έλλειψη νέας σχολικής στέγης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία 30 χρόνια στο κεντρικό διαμέρισμα του Δήμου, (πόλη του Αγίου Νικολάου). Το γεγονός αυτό έχει σαν αποτέλεσμα στη περιοχή Ξηροκάμπου, σε ένα χώρο που θα κάλυπτε τις υποδομές ενός Λυκείου και ενός Γυμνασίου, σήμερα να συστεγάζονται 8 σχολεία (1ο Λύκειο, 2ο Λύκειο, ΕΠΑΛ, 2ο Γυμνάσιο, 3ο Γυμνάσιο, ΕΕΕΚ, Δημόσιο ΙΕΚ και Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας) με συνολικό αριθμό άνω των 1000 μαθητών. Μετά από πρόταση της Ένωσης Γονέων και εισήγηση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ, την αποπεράτωση και ωρίμανση μελέτης για μεταφορά στη περιοχή Μεσοράχης, του 3ου Γυμνασίου και του 2ου Λυκείου χωρητικότητας 450 μαθητών έκαστο. Δυστυχώς από τότε που πάρθηκε αυτή η απόφαση στο Δημοτικό Συμβούλιο, δεν έχει γίνει η παραμικρή ενέργεια για την προώθηση υλοποίησης αυτής της μελέτης. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Δήμος έλεγε πέρσι ότι δεν μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση στις έτοιμες μελέτες του πρώην ΟΣΚ που θα διευκόλυναν και θα επιτάχυναν την διαδικασία με την αντιγραφή και προσαρμογή των προτύπων. Φυσικά δεν φαντάζεστε την έκπληξή μας όταν μπήκαμε στον ιστότοπο του ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων) και βρήκαμε τις μελέτες μπροστά μας… και φυσικά ενημερώσαμε την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου για το γεγονός.
- Η Ένωση Γονέων κατέθεσε, εκτός ημερησίας διάταξης στην συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας την 12-2-2018, πρόταση για την εκπόνηση Μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού του Σχολικού Κτιριακού Αποθέματος του Δήμου Αγ. Νικολάου. Η μελέτη, στόχο έχει να καταγράψει την υφιστάμενη κατάσταση, να ιεραρχήσει και να αξιολογήσει τις ανάγκες συντηρήσεων των σχολικών μονάδων, να ιεραρχήσει ελλείψεις σε αίθουσες και υποδομές, να προτείνει την δημιουργία νέων σχολικών μονάδων με βάση τα δημογραφικά στοιχεία και γενικότερα να αποτελέσει εργαλείο σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών. Το Δ.Σ της Ένωσης Γονέων θεωρεί ότι η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού αποτελεί θεσμικό εργαλείο προγραμματισμού και ανάπτυξης με μακροχρόνιο ορίζοντα και αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τα χρήματα του δοκιμαζόμενου από την κρίση λαού. Η πρόταση έγινε ομόφωνα δεκτή από την Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά από τότε αγνοείται η τύχη της
- Τα οξυμένα προβλήματα που επιβάλλουν την ίδρυση νέων σχολικών μονάδων, έρχονται να προστεθούν στα απαραίτητα ζητήματα συντηρήσεων των υποδομών (κτιριολογικών, ηλεκτρολογικών, υδραυλικών) στις ελλείψεις υλικοτεχνικών υποδομών (εργαστηρίων, γυμναστηρίων, βιβλιοθηκών) την έλλειψη ασφαλών υλικών στους χώρους που παίζουν τα παιδιά. Λόγω της υποχρηματοδότησης από το κράτος στους Δήμους, τα προβλήματα οξύνονται μέρα με τη μέρα. Η σωστή τακτική κοινής εργολαβίας για τα προβλήματα στεγάνωσης που ακολούθησε ο Δήμος Αγίου Νικολάου έχει καταστεί ανέκδοτο, μια που μετά από 3 χρόνια καταγραφών και διαδικασιών, τα προβλήματα στεγάνωσης έχουν γίνει άλλα τόσα και η όποια αντιμετώπιση, είναι εκ νέου ελλειμματική. Δυστυχώς δεν λειτουργούν τα Συμβούλια Σχολικής Κοινότητας σε κάθε σχολείο, με τη συμμετοχή εκπροσώπου γονέων, όπως ορίζει ο νόμος. Έτσι οι Διευθυντές αντί να διεκδικούν με τους γονείς στο πλευρό τους, χρηματοδότηση ανάλογη των αναγκών του κάθε σχολείου, θεωρούν τους Συλλόγους Γονέων σαν τροφοδότη λογαριασμό που συμπληρώνει τα κενά χρηματοδότησης, με δεδομένο ότι οι γονείς δεν αρνούνται ποτέ να βοηθούν το σχολείο τους. Εμείς και μέσω της ΑΣΓΜΕ (Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας), έχουμε καταθέσει στο υπουργείο πρόταση ουσιαστικής ενίσχυσης της χρηματοδότησης των Δημοτικών Σχολικών Επιτροπών, καθώς και την οριστική διαγραφή των χρεών των σχολείων προς ΔΕΗ, ΔΕΥΑΝ,ΟΤΕ . Ξέρουμε καλά ότι τέτοια χρέη παρελθόντων χρόνων, απορροφούν ένα μεγάλο ποσοστό των προϋπολογισμών των Δημοτικών Σχολικών Επιτροπών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι σχολικές κοινότητες πρέπει να κάνουν αλόγιστη χρήση και σπατάλη φυσικών πόρων. Όμως δεν γίνεται τα λάθη διαχείρισης του παρελθόντος να κληρονομούν δυσλειτουργίες στα σχολεία του σήμερα .
Αγαπητοί γονείς κλείνουμε αυτή την ανοιχτή επιστολή με ένα μήνυμα αποκλειστικά για σας. Η νέα σχολική χρονιά θα είναι χρονιά εκλογών για όλες τις οργανώσεις Γονέων, ξεκινώντας με τους συλλόγους ανά σχολείο που αποτελούν τη βάση ανάπτυξης του οργανωμένου γονεϊκού κινήματος. Η συμμετοχή όλων μας είναι απαραίτητη όπως φαίνεται και από την απαρίθμηση των προβλημάτων που προαναφέραμε. Η συμμετοχή μας άλλωστε και η ενίσχυση της δράσης μας, είναι τα μόνα στοιχεία που μπορούν να εγγυηθούν τη συνέχιση των διεκδικήσεων για την επίλυση των δίκαιων αιτημάτων μας.