Esports: Μια βιομηχανία που απειλεί το ίδιο το άθλημα

Πως θα σας φαινόταν το ενδεχόμενο να δούμε ένα τουρνουά videogames, όπως το Starcraft ή το Warcraft, να περιλαμβάνεται στο επίσημο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων; Ή μια διοργάνωση Fifa 2019 να προσελκύει μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε σχέση με τον τελικό του Champions League; Πιθανόν να σας φαίνεται υπερβολικό ή απίθανο, αλλά τα σημερινά δεδομένα καταδεικνύουν πως δεν βρισκόμαστε πολύ μακριά από μια τέτοια εξέλιξη. Ραγδαία αύξηση κερδών και οπαδών Τα λεγόμενα esports (δηλαδή το οργανωμένο σε όλους τους τομείς internet gaming) είναι αυτή τη στιγμή μια από τις ραγδαία αναπτυσσόμενες βιομηχανίες στον χώρο του αθλητισμού, με δεκάδες εκατομμύρια φανατικούς οπαδούς σε όλο τον κόσμο, η οποία έκανε την εμφάνισή της το 2010. Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με έκθεση της ολλανδικής συμβουλευτικής εταιρείας Newzoo, τα παγκόσμια έσοδα των eSports στο τέλος του 2018 αναμένεται να φτάσουν τα 738 εκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με την περσινή χρονιά, ενώ προβλέψεις δείχνουν ότι το 2021 θα ανέλθουν στα 1,344 δισ ευρώ. Στην ίδια έκθεση αναφέρεται ότι στα τέλη του 2018 τα eSports θα έχουν 165 εκατομμύρια «ενθουσιώδεις οπαδούς», παρουσιάζοντας αύξηση κατά 15,2% σε σχέση με πέρυσι. Υπολογίζεται μάλιστα ότι η αύξηση του συνολικού ακροατηρίου προβλέπεται αλματώδης,  με τις προβλέψεις να αναφέρουν ότι θα είναι 380 εκατομμύρια το 2020 και  557 εκ. το 2021. Αξίζει δε να σημειωθεί πως στο κοινό των e-sports πρωταγωνιστεί η γενιά των millennials και κυρίως η ηλικιακή ομάδα 18 ‘εως 24 (αφού για να συμμετάσχει κανείς σ’ αυτά τα παιχνίδια πρέπει να είναι ενήλικας), η οποία μαζί με την ομάδα των 25-34 αποτελούν το 62% του κοινού. Τα ενδιαφέροντα στοιχεία δε σταματούν εδώ: το 2016 περισσότεροι από 2,3 εκατομμύρια gamers πήραν μέρος στο διαδραστικό Παγκόσμιο Κύπελλο της FIFA, ενώ το 2014 το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα League of Legends προσέλκυσε περισσότερους θεατές απ’ ότι ένα παιχνίδι των τελικών του NBA. Παράλληλα, τα στάδια (μεταξύ αυτών το Madison Square Garden, το Staples Center κ.α.) που φιλοξενούν τα μεγαλύτερα τουρνουά σε παγκόσμια κλίμακα σημειώνουν sold out, ενώ εκατομμύρια θεατές από όλο τον κόσμο παρακολουθούν την εξέλιξή τους είτε μέσω live streaming (youtube, Twitch, MLG.tv κ.α.) είτε μέσω τηλεόρασης (ESPN, TBS κ.α.). Η επέλαση των πολυεθνικών Η μεγάλες πολυεθνικές δεν άργησαν να «μυριστούν χρήμα» και να μπουν στο παιχνίδι: Twitter και Facebook υπέγραψαν τεράστια συμβόλαια για την κάλυψη των μεγαλύτερων τουρνουά (κάποια από αυτά σε 24ωρη βάση), Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι τα 3/4 της πίτας στην αγορά e-sports αποτελούνται από χορηγίες και διαφήμιση, αφού εταιρείες όπως η Coca-Cola, η Red Bull, η Nissan, η Volkswagen, η Razr, η Intel, η NVIDIA, η Logitech, η Samsung, η HTC (κι όχι μόνο) μπήκαν δυναμικά στην αγορά. Παράλληλα, οι μεγαλύτερες ποδοσφαιρικές ομάδες (Ρεάλ Μαδρίτης, Μπαρτσελόνα, Μάντσεστερ Γιουνάιντεντ, Πάρι Σεν Ζερμέν, Σάλκε) υπέγραψαν τεράστια συμβόλαια με την εταιρεία ανάπτυξης ηλεκτρονικών παιχνιδιών EA Sports, που είναι υπεύθυνη για το διασημότερο ποδοσφαιρικό video game, τη σειρά FIFA, προκειμένου να δημιουργήσουν επισήμως ομάδες στο πλαίσιο του συγκεκριμένου παιχνιδιού. Ο σκοπός προφανής: να προβληθεί το εμπορικό τους σήμα σε κάθε σημείο της κόσμου, κι ιδιαίτερα στο κοινό της Άπω Ανατολής (Κίνα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, κλπ). Παραλίγο ολυμπιακό άθλημα Τον Φλεβάρη του 2016, η International eSports Federation κατέθεσε αίτηση στη ΔΟΕ να αναγνωρίσει τα eSports ως επίσημο άθλημα. Η αντίδραση της Ολυμπιακής Επιτροπής, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, υπήρξε θετική. Το ξεκίνημα έγινε το Νοέμβριο του 2017, όταν αναγνώρισε τα esports ως αθλητική δραστηριότητα. Λίγους μήνες αργότερα η Διεθνής Ομοσπονδία Ηλεκτρονικών Αθλημάτων (IeSF) ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε «προχωρημένες συνομιλίες» με τους διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 στο Παρίσι, προκειμένου αυτά να συμπεριληφθούν ως άθλημα επίδειξης στους Αγώνες. Το deal φαίνεται πως «στράβωσε» μετά την πρόσφατη δολοφονική επίθεση ενός διαγωνιζόμενου σε τουρνουά στην Φλόριντα, η οποία άλλαξε μια για πάντα την σκέψη της ΔΟΕ. Ο πρόεδρός της, Τόμας Μπαχ, δήλωσε πως δεν πρόκειται να μπουν ποτέ στο Ολυμπιακό πρόγραμμα, επειδή παράγουν βία και με βάση του τι συνέβη στις ΗΠΑ. Αντιδράσεις στα ευρωπαϊκά γήπεδα ‘Εντονες αντιδράσεις πάντως έχουν κάνει την εμφάνισή τους και στα ευρωπαϊκά γήπεδα. Πριν από λίγες μέρες διεκόπη ο αγώνας μεταξύ Γιουγκ Μπόις και Βασιλείας, όταν το γήπεδο γέμισε με μπαλάκια του τένις, καθώς και ένα χειριστήριο PlayStation, τα οποία πέταξαν οπαδοί από τις κερκίδες, ενώ ακολούθησαν έντονες διαμαρτυρίες κατά των eSports. Παράλληλα, το συγκεκριμένο ζήτημα αναμένεται να βρεθεί μεταξύ άλλων στο επίκεντρο της σιωπηλής διαμαρτυρίας, στην οποία θα προχωρήσουν στο πρώτο 20λεπτο των αγώνων της Bundesliga το ερχόμενο  Σαββατοκύριακο οι οπαδοί 14 ομάδων. Η πόρτα της εμπορευματοποίησης άνοιξε και δεν κλείνει «Η ανάπτυξη της βιομηχανίας των esports είναι απλά ένα ακόμη επακόλουθο της πλήρους εμπορευματοποίησης, ιδιαίτερα στον χώρο του ποδοσφαίρου. Η πόρτα άνοιξε και δεν κλείνει πια. Και σε αυτό περιλαμβάνεται και ο τομέας των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, που σχετίζονται με το άθλημα» τονίζει μιλώντας στο Tvxs.gr ο συγγραφέας και γνωστός αθλητικογράφος, Χρήστος Χαραλαμπόπουλος. «Θα σου πω απλά πως πριν από δέκα χρόνια η Εβερτον πλήρωσε ένα εκατομμύριο ευρώ στην εταιρεία που έφτιαξε το Football Manager για να πάρει τη βάση δεδομένων των ποδοσφαιριστών. Ήταν σα να έπαιρναν έτοιμο ένα  συγκεντρωμένο κι ιδιαίτερα λεπτομερές scouting. Σήμερα από την άλλη, η εξάπλωση του διαδικτύου επιτρέπει στις μεγάλες εμπορικές ομάδες να επεκτείνουν την επιρροή τους εκτός από ευρωπαϊκές χώρες και σε αραβικές ή χώρες της Άπω Ανατολής μέσω της επίσημης συμμετοχής τους στο Fifa 2919» σημειώνει χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις εκ μέρους μια μεγάλης μερίδας οπαδών, ο κύριος Χαραλαμπόπουλος εκτιμά πως αυτοί αργά ή γρήγορα θα εξοβελιστούν από τα γήπεδα: «Η Uefa είναι σαφής, δε θέλει πολιτικά μηνύματα. Στο γήπεδο θα μπαίνουν μόνο όσοι μπορούν και θέλουν να αγοράσουν το προϊόν. Όλοι οι υπόλοιποι θα βρεθούν εκτός». Πηγη: tvxs.gr

Σχετικές δημοσιεύσεις

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com