Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση για “λουκέτο” σε πάνω από 200 υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα από τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου.
Όπως έγινε γνωστό σήμερα σε επίπεδο Κρήτης ο Οργανισμός ανακοίνωσε το κλείσιμο συνολικά 18 καταστημάτων σε διάφορες περιοχές του νησιού, που μέχρι πρότινος λειτουργούσαν κανονικά ως σημεία εξυπηρέτησης των πολιτών.
Αυτά είναι τα 18 καταστήματα των ΕΛΤΑ στην Κρήτη που κλείνουν
Αγίας Βαρβάρας
Αλικιανού
Αμαρίου
Αρκαλοχωρίου
Αρχανών
Βρυσών Αποκορώνου
Γαζίου
Ελούντας
Ιεράπετρας
Κολυμβαρίου
Χερσονήσου
Μακρύ Γιαλού
Μαλλίων
Νεάπολης
Αλικαρνασσού
Περάματος
Σούδας
Χανίων (Κ.Δ)
Οι διαμαρτυρίες είναι έντονες, τόσο από πολίτες, τοπικούς φορείς, σωματεία αλλά και συλλόγους, που έχουν ήδη ξεσηκωθεί εκφράζοντας την ανησυχία τους, όσο και από τα κοινοβουλευτικά κόμματα με το θέμα να φτάνει στη Βουλή, μετά τις σφοδρές αντιδράσεις.
Πιερρακάκης για ΕΛΤΑ: “Έχουν πρόβλημα αλλά πρέπει να επιβιώσουν”
Την ανάγκη λήψης «δύσκολων αποφάσεων» για την επιβίωση των προβληματικών ΕΛΤΑ επισήμανε ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης στην Βουλή λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της διοίκησης του οργανισμού για το κλείσιμο περίπου 200 καταστημάτων.
«Τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα αλλά πρέπει να επιβιώσουν» τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών υπενθυμίζοντας πως η κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και σε εθελούσια έξοδο. «Το ζητούμενο είναι να επιβιώσουν. Τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα,. Πάρα πολλά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουν. Η αλληλογραφία είναι 10% αυτού που ήταν. Πρέπει να ληφθούν δύσκολες αποφάσεις. Εγώ θα συμφωνήσω ότι πρέπει να ληφθεί υπόψιν κάθε παράμετρος. Και αυτό γίνεται. Να τονίσω ότι τα χρήματα που έχουν μπει είναι για να επιβιώσει ο οργανισμός όχι το ανάποδο» ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης.
10 ερωτήσεις και απαντήσεις για τα ΕΛΤΑ
1) Γιατί τα ΕΛΤΑ αποφάσισαν την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων;
Τα συγκεκριμένα καταστήματα είχαν ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα με χαμηλά έσοδα και σημαντικά υψηλότερες δαπάνες. Αρκετά από αυτά λειτουργούσαν με ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως. Με την αναστολή λειτουργίας των συγκεκριμένων καταστημάτων ολοκληρώνεται ο εξορθολογισμός του δικτύου των ΕΛΤΑ και εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα συνολικά των Ελληνικών Ταχυδρομείων, τα οποία επενδύουν σε νέες υπηρεσίες και στην τεχνολογική τους αναβάθμιση. Σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων των ΕΛΤΑ συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, ενώ το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί στο περίπου 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να διασφαλιστεί το μέλλον και οι προοπτικές τους, των εργαζομένων και του κοινωνικού τους ρόλου, σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Είναι θέμα επιβίωσης για τα ίδια τα ΕΛΤΑ.
2) Αυτό σημαίνει ότι θα σταματήσουν να παρέχουν τα ΕΛΤΑ ταχυδρομικές υπηρεσίες, στις περιοχές όπου κλείνουν τα καταστήματα;
Όχι, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα σε κάθε περιοχή της χώρας, ανεξάρτητα από τη λειτουργία φυσικού καταστήματος, μέσα από 1.400 ταχυδρόμους, 500 συνεργάτες, 400 πράκτορες couriers και αγροτικούς διανομείς, σε εκατοντάδες συνεργαζόμενα σημεία και με χρήση σύγχρονων εργαλείων. Έτσι διασφαλίζεται ότι η περιφέρεια θα εξυπηρετείται με πιο ευέλικτα και αποτελεσματικά.
3) Τι θα γίνει με την εξυπηρέτηση των ηλικιωμένων και των κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών;
Οι ταχυδρόμοι και οι συνεργάτες των ΕΛΤΑ θα καλύπτουν κάθε περιοχή, διασφαλίζοντας ότι καμία κοινότητα δεν μένει χωρίς πρόσβαση στις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες. Ειδικά για τους ηλικιωμένους και τους κατοίκους των απομακρυσμένων περιοχών, τα ΕΛΤΑ τονίζουν ότι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου. Οι διανομείς των ΕΛΤΑ διαθέτουν πλέον σύγχρονο εξοπλισμό, όπως POS και φορητές συσκευές PDA, που τους επιτρέπουν να πραγματοποιούν συναλλαγές και να παρέχουν υπηρεσίες κατ’ οίκον. Ο στόχος είναι να διατηρηθεί η ανθρώπινη επαφή και η προσωπική εξυπηρέτηση, ιδιαίτερα για όσους έχουν περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης, με τρόπο οργανωμένο, ασφαλή και σταθερό.
4) Τι θα γίνει στους δήμους, όπου δεν θα υπάρχει ταχυδρομικό κατάστημα;
Όπως προαναφέρθηκε, οι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται κανονικά μέσω του δικτύου διανομής, των κινητών μονάδων και των συνεργαζόμενων σημείων. Επιπλέον, εξετάζονται ήδη συνεργασίες με ιδιώτες επαγγελματίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη λειτουργία σημείων εξυπηρέτησης, υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η συνέχεια της παρουσίας και των υπηρεσιών σε κάθε δήμο, με πιο ευέλικτο και βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας.
5) Ποιος διασφαλίζει ότι δεν θα σταματήσει η καθολική υπηρεσία ταχυδρομικών υπηρεσιών;
Η υποχρέωση παροχής Καθολικής Υπηρεσίας παραμένει πλήρως ενεργή και δεσμευτική για τα ΕΛΤΑ. Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται σε κάθε περιοχή της χώρας, ανεξάρτητα από την ύπαρξη φυσικού καταστήματος, μέσα από ταχυδρόμους, αγροτικούς διανομείς, συνεργαζόμενα σημεία και ψηφιακά εργαλεία.
6) Πώς μπορούν οι πολίτες να προγραμματίζουν τα ραντεβού τους με τους ταχυδρόμους της περιοχής τους;
Με ένα τηλεφώνημα στο 212 0000 700, οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τα στοιχεία του ταχυδρόμου της περιοχής τους και να προγραμματίζουν ραντεβού για εξυπηρέτηση στο σπίτι τους. Οι περισσότεροι ταχυδρόμοι και συνεργάτες είναι εξοπλισμένοι με ψηφιακά μέσα ενώ οι αγροτικοί διανομείς, όπως και οι ψηφιακοί ταχυδρόμοι διαθέτουν εξοπλισμό που τους επιτρέπει να παρέχουν πλήθος υπηρεσιών στους πελάτες χωρίς να απαιτείται επίσκεψη σε κατάστημα. Έτσι τα ΕΛΤΑ πετυχαίνουν να παρέχουν κατ’ οίκον εξυπηρέτηση και να εξασφαλίζουν κάλυψη ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
7) Πως θα εξυπηρετούνται οι τοπικές επιχειρήσεις για την αποστολή ή λήψη της αλληλογραφίας και των δεμάτων τους;
Οι τοπικές επιχειρήσεις και φορείς εξυπηρετούνται μέσω των κινητών κέντρων περισυλλογής αλληλογραφίας, τα οποία διέρχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, εξασφαλίζοντας τη γρήγορη και αξιόπιστη εξυπηρέτηση χωρίς καθυστερήσεις. Παράλληλα, μέσα από τη συνεργασία των ΕΛΤΑ με την Alpha Bank, οι επιχειρήσεις θα μπορούν σταδιακά να διεκπεραιώνουν τραπεζικές συναλλαγές απευθείας μέσω του δικτύου καταστημάτων και σύντομα και μέσω των ταχυδρόμων των ΕΛΤΑ, απλοποιώντας σημαντικά τη λειτουργία τους και μειώνοντας τον χρόνο εξυπηρέτησης.
8) Τι θα γίνει με το προσωπικό των ΕΛΤΑ στα καταστήματα που κλείνουν;
Με την αναπροσαρμογή του δικτύου, το προσωπικό των ΕΛΤΑ μεταφέρεται σε παραγωγικές λειτουργίες, ενισχύοντας την παρουσία ταχυδρόμων και την επιχειρησιακή δυναμική στην περιφέρεια
9) Πώς θα λειτουργούν πλέον τα ΕΛΤΑ;
Το ενιαίο δίκτυο ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier θα αριθμεί πάνω από 800 σημεία εξυπηρέτησης σε όλη τη χώρα, διασφαλίζοντας την κάλυψη κάθε περιοχής και την αδιάλειπτη παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών. Στρατηγική των ΕΛΤΑ είναι να υπάρχει η καλύτερη δυνατή κάλυψη. Τα ΕΛΤΑ είναι ανώνυμη εταιρεία που δεν ανήκει στις εταιρείες της γενικής κυβέρνησης. Από το 2017, το σύνολο των μετοχών τους ανήκει στο Υπερταμείο, το οποίο λειτουργεί ως θεσμικός μέτοχος. Η εταιρεία διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο και Διευθύνοντα Σύμβουλο που λαμβάνουν τις επιχειρησιακές αποφάσεις με βάση μόνο αντικειμενικά οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα.
10) Δεν θα μπορούσε να βρεθεί κάποια άλλη λύση από την αναστολή λειτουργίας καταστημάτων;
Οι συνθήκες στην ταχυδρομική αγορά έχουν μεταβληθεί δραματικά ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης ψηφιοποίησης και της δραστικής μείωσης της επιστολικής αλληλογραφίας. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει χαθεί το 90% του επιστολικού προϊόντος, ενώ μόνο την τελευταία πενταετία η μείωση ξεπέρασε το 50%. Επομένως η εξορθολογισμός του δικτύου καταστημάτων ήταν απολύτως αναγκαίος για τη βιωσιμότητα συνολικά των ΕΛΤΑ.
“ΕΛΤΑ κατ’ οίκον – Ο ταχυδρόμος της νέας εποχής στην πόρτα του πολίτη ”
Την ίδια ώρα, με νεότερη ανακοίνωση τους τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ξεκαθαρίζουν ότι “κανένας Έλληνας δεν θα μείνει χωρίς ταχυδρόμο και κανένα νησί χωρίς κατάστημα” επισημαίνοντας πως “η αναδιοργάνωση του δικτύου, απαραίτητο βήμα για τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ“.
Η ανακοίνωση αυτούσια
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προχωρούν δυναμικά στον μετασχηματισμό τους, επεκτείνοντας το μοντέλο «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον», που φέρνει όλες τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ απευθείας στην πόρτα του πολίτη. Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, κ. Γρηγόρης Σκλήκας, «το ταχυδρομείο δεν είναι μόνο το κατάστημα της γειτονιάς· είναι μια υπηρεσία που φτάνει ακόμη πιο κοντά στον πολίτη, όπου κι αν βρίσκεται, με σύγχρονα μέσα, ευελιξία και αξιοπιστία».
Ο θεσμός «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» αξιοποιεί το ισχυρό δίκτυο 1.400 ταχυδρόμων, 500 συνεργατών ΕΛΤΑ και 400 διανομέων της ΕΛΤΑ Courier, που εξυπηρετούν καθημερινά κάθε γωνιά της χώρας. Οι ταχυδρόμοι διαθέτουν πλήρη ψηφιακό εξοπλισμό (PDA, POS) και μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές, εισπράξεις, αποστολές και παραδόσεις αντικειμένων απευθείας στον χώρο του πολίτη.
Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται στους συνταξιούχους και στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, οι οποίοι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου, όπως και σήμερα. Σε κάθε περιοχή όπου αναστέλλεται η λειτουργία καταστήματος, οι πολίτες θα ενημερώνονται για τον αγροτικό ταχυδρόμο που τους εξυπηρετεί και θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας μαζί του για προγραμματισμό κατ’ οίκον εξυπηρέτησης. Παράλληλα, μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 212 0000 700, μπορούν να λαμβάνουν πληροφορίες και να προγραμματίζουν ραντεβού με τον ταχυδρόμο της περιοχής τους.
«Κανένα νησί δεν θα μείνει χωρίς κατάστημα και κανένας Έλληνας χωρίς ταχυδρόμο», ανέφερε ο κ. Σκλήκας. «Με το ΕΛΤΑ κατ’ οίκον, κάθε πολίτης έχει πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες, στο σπίτι του, με τον ίδιο άνθρωπο που τον εξυπηρετούσε πάντα – αλλά τώρα ακόμα πιο γρήγορα, πιο απλά, πιο ψηφιακά και πιο κοντά».
Η αναδιοργάνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ αποτελεί αναγκαίο βήμα για τη βιωσιμότητα και το μέλλον της εταιρείας. Τα ΕΛΤΑ, όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος, παραμένουν ελλειμματικά σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά ενώ σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όταν το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί περίπου στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με ελάχιστα έσοδα και ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα.
Επομένως, ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να διασφαλιστεί το μέλλον και οι προοπτικές τους, των εργαζομένων και του κοινωνικού τους ρόλου. Ειδάλλως θα μπορούσε να απειληθεί η επιβίωση συνολικά των ΕΛΤΑ. Η συνέχιση της λειτουργίας δεκάδων καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα και περιορισμένη προσέλευση πελατών δεν θα ήταν βιώσιμη επιλογή.
Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων στηρίζεται σε τεκμηριωμένα οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα και αποτελεί συνέχεια ενός ευρύτερου σχεδίου μετασχηματισμού που υλοποιείται τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Προηγήθηκαν η συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier, η ανανέωση του στόλου με 250 υβριδικά και 250 ηλεκτρικά οχήματα, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και η εκπαίδευση του προσωπικού.
Η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία παραμένει πλήρως εξασφαλισμένη. Σε κάθε νησί λειτουργεί τουλάχιστον ένα ταχυδρομικό κατάστημα, ενώ σε περιοχές όπου δεν υπάρχει πλέον φυσικό κατάστημα, η εξυπηρέτηση παρέχεται μέσα από το δίκτυο των αγροτικών ταχυδρόμων, κινητών μονάδων, συνεργαζόμενων σημείων και πρακτορείων με την εμπορική ταυτότητα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παρουσία και τις ίδιες υπηρεσίες με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.
Καθημερινά, περισσότεροι από 1.400 ταχυδρόμοι, 500 συνεργάτες ΕΛΤΑ και 400 διανομείς συνεργατών της ΕΛΤΑ Courier, εξυπηρετούν πολίτες και επιχειρήσεις σε όλη την επικράτεια, καλύπτοντας απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί με τη μετακίνηση προσωπικού από τα καταστήματα που αναστέλλουν λειτουργία, ενισχύοντας τη διανομή και τη συχνότητα εξυπηρέτησης.
Το ανθρώπινο δυναμικό των ΕΛΤΑ παραμένει στον πυρήνα της προσπάθειας αυτής. Κανένας εργαζόμενος των ΕΛΤΑ δεν χάνει τη θέση του. Το προσωπικό αξιοποιείται σε νέες, πιο παραγωγικές λειτουργίες, ενισχύοντας κρίσιμους τομείς όπως η διανομή, οι υπηρεσίες πελατών και οι ψηφιακές λειτουργίες. Παράλληλα, συνεχίζονται τα προγράμματα εκπαίδευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων, ώστε κάθε εργαζόμενος να συμμετέχει ενεργά στη νέα εποχή του Οργανισμού.
Τα ΕΛΤΑ παραμένουν παρόντα σε όλη τη χώρα, με νέες μορφές λειτουργίας, σύγχρονα εργαλεία και ανθρώπινο πρόσωπο. Στηρίζουν την περιφέρεια, επενδύουν σε τεχνολογία, εκπαίδευση και εξοπλισμό, και διαμορφώνουν ένα βιώσιμο, αξιόπιστο και ανθρώπινο ταχυδρομείο που υπηρετεί τον πολίτη με συνέπεια και σεβασμό.
